Århus Stiftstidende havde følgende overskrift på forsiden, den 11.06. 1954:
Løbsk sporvogn kørte mod kirkegårdens granitsøjler.
Vognstyreren fastklemt og død i dens ruin.


I bogen om Århus sporvejes historie gennem 50 år, skrevet af Chr. Stub-Jørgensen i 1954, beskrives ulykken på en af de sidste sider:

"Lige som disse blade skal i trykken, går sporvejenes flag på halv ude ved remisen. Et alvorligt trafikuheld er sket, heldigvis noget uhyrligt sjældent i sporvejenes historie. En vogn er kørt løbsk fra endestationen ved Marienlund ned ad den stejle Tordenskjoldsgade til Trøjborgvej, løbet af sporet, væltet ved fortovskanten og knust mod kirkegårdsmuren.
En mand, som både sporvejene og publikum satte stor pris på, en af vores bedste og pålideligste vognførere er død på sin post. Døden har ramt ham ved styret, og vognen er raset videre uden fører, heldigvis også uden passagerer. Det var den aftens sidste vogn til Kongsvang, og den kørte i sin vilde fart forbi de stoppesteder, hvor folk stod of ventede på at komme med."

Vognstyreren fik umiddelbart inden ulykken et hjerteslag, og vognen væltede der hvor skinnerne slog et skarpt sving for at dreje fra Tordenskjoldsgade ned ad Trøjborgvej.
Herfra fortsatte skinnerne i øvrigt ned ad Skovvejen og op til banegården, hvor de delte sig: Linie 1 kørte til Dalgas Avenue, mens linie 2 kørte ud ad Frederiks Alle til Kongsvang.
Der var kun disse 2 linier (red.)



 




Klik her og læs om et andet sporvognsuheld. Denne gang på Skovvejen i 1936.
 
Lav din egen hjemmeside med mono.net